În cursul zilei de azi, la sediul Companiei Naționale Adminsitrația Porturilor Maritime a avut loc o conferință de presă, în care s-a discutat despre situația navei ”Queen Hind”, scufundată parțial în portul Midia în data de 24 noiembrie, cu peste 14.600 de oi la bord.
Așa cum se știe deja au putut fi salvate foarte puține dintre ele, iar cele mai multe au rămas la bordul navei. Din păcate, cadavre continuă să iasă la suprafață și chiar ieri au fost adunate 18.
Potrivit directorului general al APC, Daniela Șerban, în permanență este o șalupă în perimetrul portuar, special pentru cazurile în care animalele ies la suprafață, pentru ca acestea să poată fi adunate rapid.
APC trebuie să se ocupe de readucerea navei la suprafață și de punerea ei în stare de plutire. Armatorul a colaborat permanent cu autoritățile române și nu există nici un document potrivit căruia el să fi abandonat nava.
”Ei sunt alături de noi și vor să scoată nava pe cheltuiala asiguratorului lor, dar noi nu mai putem aștepta.”, a spus Daniela Șerban.
Deocamdată a fost activată asigurarea APC.
”Noi avem o asigurare și putem folosi o anumită sumă de bani. Nu știu dacă va fi suficientă. Această speță e complicată și trebuie să punem în balanță legislația noastră cu cea internațională”, a punctat Daniela Șerban.
Operațiunea este însă extrem de scumpă și, deocamdată, nu se poate vorbi despre o sumă anume.
”Nu a existat nicăieri în lume un accident de genul acesta, așa că nu putem estima deocamdată despre ce valoare va fi vorba. Noi am pus niște criterii în caietul de sarcini. Pentru noi este și prețul foarte, foarte important dar importantă este scoaterea navei în condiții de siguranță din șenal. ”, a precizat Daniela Șerban.
Deocamdată s-au arătat interesate de scoaterea navei 5 firme, două din România, și câte una din Grecia, Turcia şi Gibraltar a spus Daniela Şerban, directorul Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa. Ea a afirmat că vor trimite caietul de sarcini către toate aceste companii, iar până vinerea viitoare vor avea răspns de la firme.
”Vinerea viitoare ne vom pronunța. Vinerea viitoare va fi ziua decisivă. ”, a spus Daniela Șerban.
”Trebuie luate toate măsurile de siguranță. Nu numai scoaterea navei la mal ne dă bătăi de cap, ci și scoaterea mărfii. Sunt 635 de tone de marfă. Cadavrele animalelor trebuie duse la incinerare. APC a încheiat contract cu o firmă de neutralizare. Nu știu în ce măsură acele cadavre vor fi scoase din navă. Trebuie să fie cât mai departe de activitatea operatorilor portuari. Ne-am pregătit cu un plan foarte bine pus la punct.”, a spus Daniela Șerban.
”Această navă ocupă 40% din șenal…Procedura noastră de achiziție nu pot să spun că este o procedură greoaie, pentru că o facem pe situații de urgență. Am depus la Camera de Comerț să ne dea certificatul pentru situație de urgență, astăzi îl așteptăm. Noi l-am depus de la începutul săptămânii, urmând ca astăzi să fie eliberat. Am pregătit un caiet de sarcini, nu a fost ușor, pentru că este un accident naval atipic, ținând cont că marfa din interiorul navei nu este o marfă normală, ci sunt animale care în momentul de față sunt descompuse și nu este ușor“,a declarat directorul APC.
Vinerea viitoare se va şti cine va executa ranfluarea navei. După ce nava va fi dusă într-o zonă care să nu încurce traficul, vor fi 30 de zile pentru scoaterea oilor moarte.
„În momentul în care cei care vor câștiga această licitație vor veni pentru ranfluarea navei noi nu trebuie să blocăm șenalul navigabil. Vor fi utilaje foarte mari, ținând cont că, în momentul de față, nava are 11.000 de tone. Administrația nu-și poate permite să facă o greșeală, pentru siguranța navigației și pentru operatorii portuari din zona respectivă. Nu putem să le blocăm activitatea și atunci este un proces foarte complex, trebuie să ne luăm toate măsurile de siguranță. Noi suntem convinși că în caietul de sarcini am stipulat tot ceea ce ține de siguranță și de scoaterea acestei epave în condiții de jurul navei.”, a spus Daniela Șerban.
Directorul APC a precizat că NU există pericol ecologic. Probabil ar fi existat dacă afară ar fi fost peste 20 de grade Celsius.
În ceea ce privește cheltuielile efectuate de APC până la momentul actual, Daniela Șerban a declarat că până acum au fost în valoare de aproximativ 60.000 de Euro.