Vremea din această iarnă a fost aspră cu noi și cu țara noastră. Este inutil să vă reamintesc ce zile și nopți friguroase au fost și câte probleme am avut de întâmpinat noi, ca și persoane fizice, dar și autoritățile statului. Nu mai vorbesc acum despre deszăpezire, despre drumuri blocate, despre nopți pierdute la volanul mașinilor blocate din cauza viscolelor care s-au abătut asupra Dobrogei. Nici despre faptul că am fost izolați de restul țării. Acum vreau să mă refer la situația Dunării, care ține captive mai multe barje. Da, Administrația Canalelor Navigabile lucrează și pe canale se poate circula dar nu are cine să o facă. În urmă cu câteva zile aveam doar 2 nave blocate pe Dunăre. Acum am înțeles că sunt și foarte multe barje în aceeași situație. Singurul lucru pe care îl pot face este să aștepte ca vremea să revină la normal și traficul pe Dunăre să fie reluat. Dar asta presupune așteptare și pierderea unor sume foarte mari de bani. Cui îi pasă, oare?
Perseus, singurul spărgător de gheață
Din pură curiozitate am studiat situația spărgătoarelor de gheață, la nivel mondial. S-au făcut investiții foarte mari și există spărgătoare profesioniste care ajută navele aflate în dificultate din cauza vremii extrem de reci. Știați că noi am avut, înainte de cel de-al doilea Război Mondial (!!!) un spărgător de gheață, respectiv remorcherul Mântuirea, care deschidea șenalul navigabil între Brăila și Marea Neagră? Cargourile prinse de gheață erau deblocate de acest remorcher. Ulterior, prin anul 1966, a fost lansat la apă Viteazul, primul spărgător de gheață construit în România. La ora actuală, avem doar nava Perseus. Este un spărgător de gheață relativ mai nou, a fost construit la Brăila, în perioada 1984-1989 (adică, pe vremea lui Ceaușescu!). Este o navă mare, de 70 de metri lungime și 16 m lățime, care acționează la ora actuală între Brăila și Sulina. Da, au fost reluate cursele cu bacul între mai multe destinații și ultima despre care vă pot spune este între Galați și localitatea IC Brătianu. Dar restul Dunării?
Starea navei Perseus
Nava Perseus nu arată rău dar are nevoie de remotorizare și modernizarea echipamentelor. De foarte mulți ani se încearcă aceste investiții dar sunt scumpe, nava lucrează din greu doar pe parcursul iernilor grele iar autoritățile nu s-au înghesuit să aloce fondurile necesare. Ce-i drept, Perseus poate interveni și în caz de incendiu sau pentru punerea pe uscat a unei nave dar foarte puțină lume știe aceste lucruri foarte impoartante. Este adevărat că ar costa vreo 8 milioane de euro, iar suma nu este deloc mică. Dar poate ar fi important și pentru actualul Guvern să-și îndrepte privirea și spre acest domeniu și să aloce banii necesari investiției. Că iarna nu s-a terminat și vor veni și alte probleme. Asta ca să mă refer doar la anul acesta!
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta