Referitor la articolele apărute în presă în ultimele zile și la manifestările întreprinse de către reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța în fața sediului Consiliului Județean Constanța, președintele Consiliului Județean Constanța, Marius Horia Țuțuianu, face următoarele precizări:
„Consider că protestul a reprezentat o exagerare, o modalitate total eronată prin care Asociația Elevilor a încearcat să forțeze o autoritate în asumarea unei decizii. Am fost și sunt alături de elevii constănțeni, însă nu pot să fiu de acord să încalc cu bună știință legislația unei țări, doar pentru a nu mai avea scandal cu acești tineri. În primul rând, așa cum le-au explicat colegii mei de specialitate, legea pe care o avansează acești tineri are în conținut anumite termene care trebuiesc respectate. Aceste proceduri sunt obligatorii și se derulează pe mai multe luni. Prin urmare nu putem adopta nicio decizie acum. În al doilea rând, există o acțiune în instanță, Consiliul Județean Constanța fiind dat în judecată pe acestă chestiune. Este normal să așteptăm decizia instanței. Prin aceste mișcări de stradă, proteste sau cum doresc dumnealor să le numească, Asociația Elevilor din Constanța crează tensiuni în mod nejustificat și cu siguranță nu aceasta este calea de a obține ceea ce-și doresc. Ca întotdeauna sunt deschis la dialog, dar, repet, îmi doresc ca lucrurile să se întâmple în mod civilizat și cu respectarea cadrului legal”, a declarat președintele Consiliului Județean Constanța, Marius Horia Țuțuianu.
De asemnea, vă aducem la cunoștință următoarele aspecte juridice privind cadrul legal:
- Elevii din județul Constanța prin intermediul Asociației Elevilor din Constanța solicită subvenționarea cu 50% a transportului județean pentru toți elevii;
- Legea educației naționale nr. 1/2011 și Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, modificată și completată prin Legea nr. 328/2018 fixează cadrul legal de acordare a facilităților la transport pentru elevi și studenți;
- Alineatele 1 și 2 ale art. 84 din Legea nr. 1/2011 corelate cu dispozițiile art. 105 alin. 2 lit. e din aceeași lege statuează că „finanțarea complementară se asigură din bugetele locale ale unităților administrativ teritoriale de care aparțin unitățile de învățământ preuniversitar și din sume defalcate din taxa pe valoare adăugată, aprobate anual prin Legea bugetului de stat cu această destinație pentru următoarele categorii de cheltuieli… e) cheltuieli pentru transportul elevilor, conform art. 84 alin. 1”. Prin urmare, conform acestor prevederi, dacă unitățile de învățământ preuniversitar ar aparține de U.A.T. Județul Constanța, atunci ar exista baza legală pentru acordarea acestor facilități la transport din bugetul județului Constanța. În acest context, subliniem că potrivit dispozițiilor art. 14 alin. 3 din Legea finanțelor publice locale nr. 273/2006 „nicio cheltuială nu poate fi înscrisă în buget și nici nu poate fi angajată și efectuată dacă nu exită bază legală pentru respectiva cheltuială”;
- Referitor la Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, modificată și completată prin Legea nr. 328/2018 au fost analizate cele două articole invocate de către reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța, precum și întregul conținut al prezentului act. În conținutul art. 19^1 se observă faptul că legiutorul folosește indicativul prezent al verbului a putea „autoritățile publice locale pot acorda …”, ceea ce arată că, din acest text de lege, nu se impune obligația ci o facultate, o posibilitate de subvenționare a transportului;
- Conform prevederilor art. 42 alin. 4 din aceeași lege „subvenția pentru facilitățile prevăzute la art. 19^1 se acordă operatorului de transport public din bugetul local pentru transportul local și din bugetul județean pentru transportul județean, în condițiile legii”. Exprimarea legiuitorului „… în condițiile legii…” impune analizarea și corobarea întregului cadrul legislativ referitor la subvenționarea transportului elevilor;
- În acest sens, este necesar să menționăm faptul că activitatea de transport public local sau județean de persoane este un serviciu comunitar, potrivit prevederilor art. 1 alin/2 lit. h) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006. Astfel, având în vedere ultimele modificări legislative se prevede că anterior acordării subvențiilor de transport trebuie parcurse mai multe etape:
- În termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a Legii nr. 328/2018 (31.12.2018) Președintele Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice va elabora și aproba prin ordin contractul – cadru de delegare a gestiunii serviciilor publice de transport local și județean de persoane;
- După aprobarea contractului – cadru menționat, Consiliul Județean Constanța va atribui, în conformitate cu prevederile legislației privind achizițiile publice, contractele de delegare a gestiunii către operatorii de transport;
- Următorul pas va fi aprobarea, prin Hotărâre de Consiliu Județean, a tarifelor de călătorie în baza cărora se va acorda subvenția.
Procedurile enumerate mai sus sunt obligatorii. Nerespectarea oricărei prevederi sau eliminarea oricăreia dintre etape semnifică încălcarea, cu bună știință a legii.
”Față de cele prezentate vă asigurăm că, în conformitate cu dipozițiile legale, Consiliul Județean Constanța va sprijini și va stimula, atât cât îi va permite cadrul legislativ, învățământul în județul Constanța.”, precizează Biroul de presă al Consiliului Județean Constanța.
(Video): Protest al elevilor în fața Consiliului Județean! Președintele Țuțuianu spune că e manipulare
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta