Politica
Președintele Iohannis retrimite în Parlament legea privind administrarea porturilor și a căilor navigabile
Published
2 ani agoon
Președintele Klaus Iohannis, a trimis luni, 28 noiembrie 2022, Parlamentului, spre reexaminare, Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 160/2020 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile. Din această lege, în Parlament s-au eliminat o serie de condiții privind experiența profesională necesară pentru ocuparea acestor posturi, iar președintele se opune tocmai din acest motiv.
”La data de 9 noiembrie 2022, Parlamentul a transmis Președintelui României, în vederea promulgării, Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 160/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare, precum și pentru completarea art. 25 alin. (1) din Legea concurenței nr. 21/1996 (PL-x nr. 620/2020).
O.U.G. nr. 160/2020 are ca obiect de reglementare crearea cadrului legal necesar aplicării Regulamentului (UE) 2017/352 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 februarie 2017 de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare și a normelor comune privind transparența financiară a porturilor.
Prin legea supusă reexaminării, Parlamentul a aprobat O.U.G. 160/2020 cu modificări și completări. Apreciem că unele dintre dispozițiile introduse prin legea de aprobare se impun a fi reexaminate de către Parlament, pentru motivele expuse în cele ce urmează.
La art. I pct. 1 din legea supusă reexaminării se prevede că: „1. La art. I, după punctul 2 se introduc două noi puncte, pct. 21 și pct. 22, cu următorul cuprins: „(21 ) La articolul 42 alineatul (4), literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins: «a) membrii selectați să aibă studii economice, tehnice sau juridice și experiență în domeniul economic, tehnic, juridic, de cel puțin 5 ani; b) membrii selectați să aibă competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice care desfășoară activități specifice sectorului transport, logistic, administrarea infrastructurii de transport sau competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control.» (22) La articolul 42, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins: «(5) Procedura de selecție prevăzută la alin. (3) pentru Directorul General va cuprinde următoarele criterii obligatorii: a) să aibă studii economice tehnice sau juridice; b) experiență în domeniul economic, tehnic, juridic de cel puțin 5 ani; c) competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control.»”
Altfel spus, membrii organelor de conducere ale administrațiilor portuare în porturile în care infrastructura portuară aparține domeniului public sau privat al statului ori în porturile în care infrastructura portuară aparține domeniului public sau privat al unităților administrativ-teritoriale, precum şi Directorul General, vor fi selectați cu respectarea unei proceduri de selecție ce va cuprinde noi criterii obligatorii.
Prin modificările aduse au fost stabilite domeniile de studiu necesare, a fost eliminată condiția ca experiența profesională de 5 ani să fie în cadrul autorităților administrației publice centrale sau locale ori instituțiilor publice și a condiției ca respectivele competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control să fie în domeniul naval, condiții prevăzute în prezent de art. 42 alin. (4) lit. b) din O.G. nr. 22/1999 și, totodată, au fost stabilite criteriile de selecție pentru directorii generali ai administrațiilor portuare.
Apreciem că în cuprinsul dispozițiilor menționate se folosește o terminologie neclară în circumstanțierea domeniului de studii. Totodată, absența unor norme tranzitorii, de natură a asigura modul de conformare la noile cerințe legale şi de a menține coerența cadrului normativ aplicabil pentru selecția membrilor organelor de conducere ale administrațiilor portuare, poate genera dificultăți în aplicare.
Întrucât modificările aduse de art. I pct. 1 din Legea de aprobare a OUG nr. 160/2020 fac trimitere la studii tehnice și la domeniul tehnic, pentru asigurarea unei aplicări unitare, apreciem necesară corelarea acestora cu domeniile fundamentale, ramurile de știință și domeniile de studii prevăzute de actualul cadru legislativ, respectiv Anexa nr. 1 a Hotărârii nr. 433/2022 privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare şi a structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar 2022-2023. Totodată, pentru respectarea standardelor de calitate a legii, în dimensiunea referitoare la claritatea reglementărilor, astfel cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudența Curții Constituționale, apreciem necesară menționarea expresă a nivelului de studii solicitat în cadrul condițiilor de selecție a membrilor organelor de conducere ale administrațiilor portuare.
Având în vedere că, prin legea supusă reexaminării, se reglementează noi condiții pentru numirea membrilor organelor de conducere ale administrațiilor portuare, apreciem că se impune clarificarea raporturilor juridice născute în temeiul vechii reglementări, prin raportarea la dispozițiile art. 54 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Potrivit acestei norme: „Art. 54. – (1) Dispozițiile tranzitorii cuprind măsurile ce se instituie cu privire la derularea raporturilor juridice născute în temeiul vechii reglementări care urmează să fie înlocuită de noul act normativ. (2) Dispozițiile tranzitorii trebuie să asigure, pe o perioadă determinată, corelarea celor două reglementări, astfel încât punerea în aplicare a noului act normativ să decurgă firesc şi să evite retroactivitatea acestuia sau conflictul între norme succesive”.
Dintr-o altă perspectivă, având în vedere că dispozițiile supuse reexaminării au fost introduse la Camera Deputaților, în calitate de Cameră decizională, apreciem că este necesar ca evaluarea sub aspectul oportunității reglementării să se realizeze de ambele Camere ale Parlamentului, ținând cont și de impactul pe care soluția legislativă îl va avea în privința componenței și selecției membrilor organelor de conducere ale administrațiilor portuare.
Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 160/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare, precum și pentru completarea art. 25 alin. (1) din Legea concurenței nr. 21/1996.”, arată un comunicat al Administrației Prezidențiale.
Comentarii pe Facebook
Activitatea mea profesională nu este una complicată. Am descoperit frumusețea textului jurnalistic în 2002 în redacția cotidianului “Replica de Constanța”, unde am fost redactor timp de 5 ani și jumătate, după care am ales ca întrebările incomode pe departamentul Politică / Administrație să le adresez din redacția unui alt important cotidian constănțean. “Observator de Constanța” a fost pentru 8 ani locul unde m-am dezvoltat profesional, am cunoscut oameni din toate categoriile sociale și am primit aprecieri pentru fiecare efort depus. În 2015, am ales întreruperea activității pentru a mă alătura unei echipe de campanie electorală pentru alegerile locale din vara lui 2016. Experiența a fost interesantă, însă dorul de tastele laptopului unde-mi scriam materialele de presă nu m-au lăsat să-mi doresc o carieră în administrație. Așa am ales “Ordinea.ro”!