Exclusiv
Primarul din Mangalia vrea să-și achite amenzile judiciare personale din banii orașului
Published
5 ani agoon
Primarul Cristian Radu, angajații Primăriei Mangalia și consilierii locali ar putea să-și achite sau să-și deconteze din bugetul local amenzile judiciare primite în nume personal de la instanțele de judecată. Un proiect de hotărâre în acest sens a fost inițiat de consilierul local liberal Linica Stan, pe 19 septembrie 2019, urmând să fie supus aprobării la următoarea ședință a Consiliului Local Mangalia. Stan este o intimă a primarului Cristian Radu, cel care va fi principalul beneficiar. Ea propune ca inițiativa să se aplice și retroactiv, ceea ce contravine flagrant principiilor de drept. Astfel, potrivit articolului 2 din proiectul de hotărâre, Consiliul urmează să împuternicească un jurist din cadrul Direcției Economice a Primăriei să centralizeze toate amenzile judiciare aplicate până acum (dar nu se spune de când) primarului, funcționarilor, personalului contractual sau consilierilor locali – ATENȚIE!!!! – ”în vederea restituirii sau achitării acestor sume din bugetul municipiului Mangalia aprobat pentru anul 2019”.
Cu alte cuvinte, amenzile judiciare neachitate de șmecherii din Primărie și Consiliul Local vor fi achitate de la buget, iar cei care au apucat deja să-și achite amenzile judiciare personale își vor primi banii îndărăt, tot din bugetul orașului. Din toate punctele de vedere, inițiativa este scandaloasă, urmând să aducă beneficii financiare unor aleși și angajați, care vor fi amnistiați de amenzile judiciare, trecute și viitoare, primite în nume personal. Centralizatorul cu beneficiari nu va fi aprobat de Consiliul Local. Astfel, Stan propune ca plata amenzilor judiciare în curs pentru primar și ceilalți beneficiari ai amnistiei să fie operată de Direcția Economică, pe baza unui aviz de control financiar preventiv dat de funcționarul cu atribuții în acest sens, din aparatul propriu al primarului. Decontarea amenzilor achitate în trecut urmează aceeași procedură. Rolul Consiliului Local este acela de a gira această ilegalitate frapantă, fără a putea afla cine sunt beneficiarii și cât de mari sunt sumele în discuție.
Linica Stan a dat o aparență de legalitate acestei potlogării ordinare. Ea a evocat în preambulul proiectului de hotărâre întregul Cod Fiscal, întreaga lege a finanțelor publice locale și două articole din Codul Administrativ (OUG 57/2019), contestat în ansamblu la Curtea Constituțională de Avocatul Poporului. Codul a fost atacat pentru că e plin de bazaconii juridice, care încalcă vădit Constituția. Până la pronunțarea Curții, acesta rămâne în vigoare și își produce efectele.
Legile evocate de Stan pe de-a întregul sunt de decor, având o legătură tangențială cu propunerea sa. În schimb, articolele din codul administrativ atacat la CCR, dar aflat încă în vigoare, au o legătură directă cu proiectul propus. Potrivit art. 129, evocat în proiectul de hotărâre, Consiliul Local are inițiativă și hotărăște în toate problemele de interes local. De ce ar fi o chestiune de interes local ca primarul, angajații și consilierii să-și achite amenzile judiciare primite în nume personal din bugetul orașului? Ei bine, Linica Stan nu oferă un astfel de răspuns. Nici noi nu putem găsi vreun răspuns plauzibil. Căci, până la urmă, ce interes i-ar arde pe cetățeni să se achite din impozitele lor amenzile unora sancționați de instanță?
Celălalt articol evocat, 109 din Codul Administrativ, ne spune în aliniatul 2 că primarul stă în judecată în calitate de reprezentant legal al localității (Primăriei), iar nu în nume personal. În ultimul aliniat al articolului 109, Codul ne spune că despăgubirile și cheltuielile de judecată sunt suportate din bugetul local sau se fac venit la bugetul local. Prima ipoteză se referă la procesele pierdute, a doua la procesele câștigate. Dar legea nu spune nimic despre amenzile judiciare, care nu sunt nici cheltuieli de judecată, nici despăgubiri. Cheltuielile de judecată și despăgubirile reprezintă sume de bani pe care o parte este obligată să le achite celeilalte părți din proces. Cine pierde plătește. Cine câștigă încasează. Lucrurile sunt simple. În schimb, amenzile judiciare sunt ale statului, nu ale părților. Ca să înțelegeți, dacă un primar, un consilier sau un jurist de la Primărie urlă de nebun în sala de judecată, instanța poate decide să-i aplice o amendă judiciară. Vorbim de o sancțiune dată în nume personal. Amenda judiciară se achită la Fisc și se face venit la bugetul de stat. Alte amenzi judiciare se aplică unor persoane care refuză să pună în aplicare o sentință definitivă a instanței. Să ne înțelegem, este vorba de un refuz personal, care se sancționează cu amendă judiciară în nume personal.
E limpede că legea nu permite decontarea de la bugetul localității a amenzilor judiciare primite de aceste persoane fizice în nume personal. Dacă era permis, șmecherii de la Primărie și-ar fi luat banii direct în baza legii. Din acest motiv, amnistia de față nu putea fi concepută decât cu ajutorul unui consilier local ajuns pe post prin grația primarului. Cel mai probabil, inițiatoarea proiectului și-a asumat această inițiativă sfidător de ilegală din naivitate și servilism.
Întâmplările de mai sus au loc la o Primărie condusă de niște liberali care au mai dovedit în trecut că au apucături PSD-iste, de maniera lui Florin Iordache sau Șerban Nicolae. În urmă cu doi ani, un alt liberal mangaliot, pe numele său Dumitru Filip, a propus un proiect la fel de tâmpit și nesimțit, prin care consilierii urmau să ia act de toate demersurile (necunoscute) ale funcționarilor din cadrul aparatului de specialitate al primarului, să le valideze (fără a le cunoaște) și să renunțe de principiul la calcularea vreunui prejudiciu sau la constituirea autorității locale ca parte civilă împotriva acestora. Proiectul de ”grațiere” nu a mai fost adoptat, în urma scandalului de presă declanșat de acea inițiativă.
Citește și:
Apucăturile PSD-iste ale liberalilor mangalioți au o explicație cât se poate de simplă. Actual primar, deși liberal cu acte în regulă, a ajuns în fruntea localității, în anul 2012, cu ajutorul lui Radu Mazăre și Nicușor Constantinescu, foștii baroni PSD ai județului Constanța. Identitatea sa i-liberală este trădată de inițiative precum cele descrise mai sus.
Comentarii pe Facebook
Adrian Cârlescu este fondator și redactor-șef al publicației Ordinea.Ro. Activează în presa locală constănţeană din anul 1998. A fost reporter şi editor de ştiri la MTC TV, redactor-şef la Replica de Constanţa, redactor în departamentul de investigații la Ziua de Constanţa, co-fondator la Dezvăluiri.Ro, redactor de investigații la Constanța.ro. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti (1998), finalizată cu o teză de licenţă coordonată de profesorul Gabriel Liiceanu, şi a unui master de filosofia culturii (2000). Este autor al volumului „Columbia – spectacolul morţii. Regimul de detenţie în Colonia Cernavodă a Canalului Vechi”, Editura Ex Ponto, Constanța, 2014, și coautor coordonator al volumului ”O istorie a orașului Cernavodă”, Editura Star Tipp, Slobozia, 2015.