Sute de angajați ai Șantierului Naval Damen Shipyards de la Mangalia au protestat, astăzi, în fața Casei de Cultură din localitate față de decizia companiei de a concedia sute de muncitori. Deja 263 de salariați au fost disponibilizați.
În sprijinul angajaților de la Șantierului Naval de la Mangalia au venit și cei de la Sindicatul Liber Navalistul, afiliat Blocului Național Sindical, care i-au transmis președintelui Klaus Iohannis o scrisoare. Este a doua oară când sindicaliștii fac apel la președintele Iohannis.
„Subiect: Apel pentru intervenția urgentă în sprijinul șantierului naval din Mangalia
Domnule Președinte Klaus Iohannis,
În numele lucrătorilor de la șantierul naval din Mangalia (DSMa), la care statul român este acționar majoritar, și al cetățenilor afectați de criza gravă cu care ne confruntăm, vă solicităm intervenția urgentă pentru a soluționa situația dramatică a acestui obiectiv de importanță națională. Șantierul naval din Mangalia se confruntă cu dificultăți financiare majore și cu o scădere drastică a volumului de lucru. Un număr semnificativ de salariați se află în șomaj tehnic de peste 4 luni, afectând profund nu doar activitatea economică, ci și viața angajaților și familiilor acestora. Redresarea acestui șantier depinde de semnarea unor contracte majore pentru construcția de nave și structuri offshore, însă situația actuală, în care șantierul este în insolvență, reduce drastic șansele de succes.
Apelurile noastre repetate către autorități, inclusiv către Prim-ministrul României, domnul Marcel Ciolacu, au rămas fără răspunsuri concrete. Ministrul Economiei, domnul Radu Oprea, a vizitat șantierul și le-a transmis personal salariaților că activitatea va continua și că va fi bine. Cu toate acestea, realitatea s-a dovedit a fi diferită. Imediat după aceste promisiuni, situația s-a agravat, angajații au fost trimiși în șomaj tehnic, iar societatea a intrat în insolvență. Deși ni s-a comunicat că se fac demersuri pentru atragerea unor potențiali investitori pentru redresarea acestui șantier, până acum aceste intenții nu s-au materializat, ceea ce duce la declinul șantierului și afectează profund mii de familii.
Statul, în calitate de acționar majoritar, are responsabilitatea de a interveni pentru a salva acest șantier. Cu datorii imense, în special către compania-mamă Damen, și fără resurse financiare, șantierul se îndreaptă rapid spre colaps. Riscul de faliment este major și nu ne dorim dizolvarea acestei societăți, deoarece ar însemna migrarea forței de muncă în străinătate și depopularea acestui oraș de la malul mării. La acest moment, societatea este în incapacitate de plată și se fac demersuri pentru accesarea Fondului de garantare a creanțelor salariale, însă acestea sunt doar soluții temporare și nu rezolvă problema stringentă a acestui șantier.
Domnule Președinte, șantierul naval din Mangalia reprezintă un obiectiv strategic de interes național, în contextul conflictului armat dintre Ucraina și Federația Rusă, care afectează securitatea regională. Acest șantier ar putea deveni un centru esențial pentru mentenanța, modernizarea și repararea navelor militare ale Forțelor Navale Române și ale NATO, contribuind semnificativ la apărarea națională.
Având în vedere importanța strategică a acestui șantier, ca membru al Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), aveți autoritatea de a aduce această problemă în atenția Guvernului și a altor decidenți strategici pentru a coordona măsurile necesare salvării acestui pilon industrial esențial.
Intervenția dumneavoastră este vitală pentru a preveni prăbușirea șantierului și pierderea a mii de locuri de muncă. Vă rugăm să acționați cu prioritate, astfel încât viitorul acestui obiectiv național să fie asigurat.
Salvați șantierul, salvați Mangalia! Vă rugăm să ne oferiți șansa de a munci aici, acasă, în România, și de a nu fi nevoiți să plecăm în pribegie pentru a lucra în alte țări.“
Iohannis a plasat problema la Ministerul Economiei
Laurențiu Gobeajă, lider Sindicatul Navalistul, a declarat pentru Ordinea.ro că este a doua oară când se face apel la intervenția șefului statului. Precedenta petiție a fost transmisă în octombrie 2024, iar Iohannis a redirecționat mesajul către Ministerul Economiei, iar în data de 23 decembrie 2024 sindicaliștii au primit răspunsul care i-a surprins neplăcut.
“Statul român nu a avut și nu are control direct asupra societății Damen Shipyards Mangalia SA (DSMa) și are posibilități limitate în a interveni în activitatea societății”, au spus cei de la Ministerul Economiei.
Iată răspunsul integral al Ministerului Economiei la petiția SLN adresată Administrației Prezidențiale:
Download (PDF, 943KB)