Platforma ”Gloria” este unul dintre cele mai vechi aseturi din patrimoniul OMV Petrom. Construcţia ei a început în anul 1974 la Şantierul Naval de la Galaţi şi a fost lansată la apă pe 9 noiembrie 1975. La acea vreme, era „bijuteria” industriei de foraj off shore din România. Ea a fost adusă de remorchere pe Dunăre şi apoi pe mare până la dana 34 a Portului Constanţa, unde abia luase fiinţă Petromar, secţia Petromului. Aici a fost saturată cu restul de echipamente, s-au facut probe, iar în august 1976 a intrat în serviciu. Pionieratul în forajul şi extracţia de ţiţei din zona economică exclusivă a ţării noastre din Marea Neagră a început cu platforma de foraj „Gloria”. Ea a fost la început o platformă autoridicătoare cu patru picioare, cu zăbrele din material tubular. În mod efectiv a început activitatea de foraj la 16 septembrie 1976. Prima prospecţiune s-a făcut la o distanţă de 72 km în largul Mării Negre, la o adâncime de 90 m. De altfel, adâncimea maximă a apei la care poate fora „Gloria” este de 100 m. Construcţia de platforme de foraj a continuat şi au mai fost construite tot la Şantierul Naval Galaţi şi alte platforme de foraj marin: „Orizont” (1981), „Prometeu”’ (1984), „Fortuna” (1985), „Atlas” (1985), „Jupiter” (1987) şi „Saturn” (1988).
40 de ani de glorie
Prima sondă de explorare, „Ovidiu 1”, a fost forată în 1976, cu platforma „Gloria”, iar primul zăcământ de hidrocarburi a fost descoperit în anul 1980. Pe 7 mai 1987 a fost penetrat zăcământul petrolifer marin. „Gloria” a fost transformată din platformă de foraj în platformă de extracţie. În august anul trecut, „Gloria” a împlinit 40 de ani de activitate. De curând procesul de extracţie a ţiţeiului de pe platforma „Gloria” a fost oprit. Pompele nu au mai băgat presiune în zăcământ şi extracţia s-a oprit. Se pare că prima platformă românească de extracţie şi-a încetat activitatea, deşi zăcământul ar mai avea potenţial. Surse avizate susţin că „Gloria” nu mai este sigură din punct de vedere tehnic. Nu a fost certificată de nici un for de internaţional şi probabil că nici nu ar mai fi posibil acest lucru fără investiţii care probabil nu se mai justifică în prezent. Se pare că OMV Petrom a luat decizia ca platforma să fie dată la casare. Prin urmare, povestea primei platforme româneşti se va încheia în curând.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta