Sociologul Barbu Mateescu consideră că românii ar putea fi îndepărtați de Biserică prin opiniile în contradictoriu din BOR precum declarațiile despre agheasmă făcute de Arhiepiscopul Tomisului și purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu.
„Am scris o glumă acum jumătate de an: S-ar putea să aflăm peste câțiva ani că Teodosie este plătit de cercuri progresiste din Europa de Vest și din America. El prezintă o imagine absolut caricaturală a BOR, exact imaginea creștinismului așa cum și-l imaginează în glumă, cu haz, ateii militanți. Creează o imagine atât de proastă creștinismului și Bisericii Ortodoxe Române în special, încât face un mare deserviciu. Dacă aș vrea să reduc rolul Bisericii, aș face cât se poate de publice declarațiile lui Teodosie pentru că sunt mulți oameni care nu sunt nici creștini foarte hotărâți, nici atei, iar această imagine a Bisericii repugnă. De aceea întotdeauna vine în contrapartidă Patriarhia, care are o perspectivă mult mai moderată și mult mai pragmatică”, a declarat sociologul Barbu Mateescu, conform Adevărul.
El spune că mesajele lui ÎPS Teodosie sunt pe placul credincioșilor.
„Oamenii care sunt credincioși în România, în sensul autentic, care merg la biserică, țin posturile, sunt foarte aproape de comportamentul indicat de Teodosie sunt foarte puțini și știu că sunt o minoritate. Aceștia pot dezvolta un sentiment de frustrare, nu neapărat față de atei, ci față de alți oameni care spun că sunt credincioși, dar nu sunt atât de riguroși. Există oameni care simt nevoia de mai multă disciplină, ordine, severitate apropo de ceea ce înseamnă să fii creștin. Ei pot fi încurajați de declarațiile lui Teodosie”, a afirmat Mateescu.
Dacă Arhiepiscopul Tomisului devine vocea BOR, foarte mulți vor deveni atei, este de părere sociologul.
„Dacă devine în viitor patriarh BOR o să avem în țara asta, cu o viteză foarte mare, 20% din populație creștini foarte hotărâți și atașați de Teodosie și 80% atei, oameni care o să-și dea seama că dacă ăsta e creștinismul, atunci eu sunt ateu. Lucrurile ar fi mai bine definite, dar nu neapărat mai bune pentru BOR, în mod clar”, a explicat Barbu Mateescu.
Cine este Barbu Mateescu
Născut la București în anul 1981, Barbu Mateescu a absolvit în anul 2005 cursurile de lungă durată a două facultăți din cadrul University of Pennsylvania (SUA): sociologie și istoria religiilor.
barbu mateescu
În anul 2007 a absolvit programul de master în politică comparată din cadrul Facultății de Științe Politice a Universității din București. De atunci și până acum a lucrat în România, în calitate de consultant independent, în domenii precum sociologia politică/ electorală, demografia și inegalitățile de dezvoltare regională. În 2017 a început o colaborare cu antrepriza jurnalistică PressOne, pentru care scrie articole practic săptămânal.
De unde a pornit noul scandal din Biserica Ortodoxă
Război în Biserica Ortodoxă de la agheasmă după ce Înalt Prea Sfințitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, a anunțat că fumătorii și femeile aflate la menstruație nu au voie să bea apa sfințită de Bobotează. Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, dar și alte fețe bisericești contrazic însă teoriile arhiepiscopului. La rândul lor, sociologii atrag atenția că mesaje precum cele transmise de Teodosie îi îndepărtează pe mulți de Biserică.
Fumătorii și femeile aflate la menstruație nu pot bea Agheasma mare – apa sfințită de Bobotează. Ba mai mult, primii nu pot lua agheasmă „nici mare, nici mică, nici anafură” pentru că sunt mai rău ca păgânii. Aceasta este o nouă declarație controversată a ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului.
Și, așa cum era de așteptat, a primit reacții dure. Primul care a reacționat a fost purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române (BOR), Vasile Bănescu, care a transmis că și cei „care se luptă cu o patimă au nevoie de ajutorul lui Hristos” și că „fiziologia nu este sinonimă cu necurăția”.
„Cei care, afectați grav de ideologiile cristofobe, numesc în derâdere creștinismul, creștinopatie, primesc un nesperat și consistent ajutor de la cei care, în nebunia idolatrizării ignoranței lor inclusiv teologice, trântită zgomotos pe taraba ritualismului, îl trimit pe fumător în iad, pe femeia cu fiziologie normală afară din biserică și pe ambii cât mai departe de Agheasma mare și mică. Nespunându-se nimic despre păcate cu adevărat strigătoare la cer și împotriva firii, urgențe duhovnicești de gradul 1 perfect reale. Ca și cum cel luptat de o patimă nu ar avea nevoie de ajutorul lui Hristos și al nostru, ca și cum fiziologia ar fi sinonimă cu necurăția sau agheasma cu Sfânta Împărtășanie”, a scris purtătorul de cuvânt al BOR pe Facebook.
Replica lui Teodosie
Câteva ore mai târziu, Teodosie l-a atacat dur pe Bănescu.
„Juisarea intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii (inclusiv teologice) «de budoar» este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe, având în subsidiar, desigur, și «ignoranța inclusiv teologică, trântită zgomotos pe taraba ritualismului religios». Această săritură donquijotescă, plină de zel iacobin (ilar și defazat istoric), la gâtul unui ierarh al Bisericii care își îndeplinește – cu inevitabilele limite personale, însă cu onestitate – datoria păstorească, pe linia trasată de Sfânta Scriptură, de Sfinții Părinți și de colecția canonică a Bisericii și care nu trimite pe nimeni în iad pentru că fumează, nici nu exclude din biserică «femeia cu fiziologie normală» (așa cum apare în «comunicatul» talentatului domn Bănescu), ci doar reamintește societății grăbite în care ne ducem viețile că Biserica are rânduieli care nu se pot schimba după capriciile modei, se dovedește, din nou și din nou, una nefericită, călcătoare, nepermis de des, a principiului: «Orice împărăţie care se dezbină în sine se pustieşte, orice cetate sau casă care se dezbină în sine nu va dăinui» (Matei 12, 25)”, se arată într-un comunicat al Arhiepiscopiei Tomisului.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta