Zece dane din portul Constanța vor beneficia de instalarea tehnologiei cold-ironing. Este vorba de 4 dane din zona Port Constanța Nord și 6 dane din zona Port Constanța Sud, având în vedere numărul de solicitări de conectare/deconectare, precum și perspectivele de dezvoltare a zonei: danele 121 și 123 – pentru nave port-container, danele 120, PL6 – Ro-Ro, dana pasageri, dana 114 – dană pentru vrachiere, danele multifuncționale 119, 44, 35, 36, precul și dana CL – pentru navele tank.
Potrivit unui comunicat de presă, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a obținut finanțare pentru proiectul de investiții „E-COLD – Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing)”.
Proiectul „E-COLD – Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing)” este finanțat de Uniunea Europeană prin Programul de finanțare CEF Transport – Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021-2027.
Contractul de finanțare – Project 101079700 — 21-RO-TC-E-COLD – a fost semnat în octombrie 2022 de către CINEA (European Climate Infrastructure and Environment Executive Agency) și Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța.
Scopul implementării proiectului este de conectare la rețeaua de energie electrică a navelor la țărm (în regim cold-ironing), indiferent de tipul navei (de croazieră, RO-RO, ferry-boat, multifuncționale, bulk carrier, tanker etc), dimensiune, tensiune de alimentare, frecvență și putere electrică solicitată, astfel: punct de conectare – joasă tensiune și/sau medie tensiune; tensiunea de alimentare – 400 V, 440 V,690 V, 6600 V, 11.000 V; frecvența – 50 Hz, 60 Hz; puterea solicitată – 1 MW, 3MW, 6 MW, 10 MW.
Vor beneficia de instalarea tehnologiei cold-ironing zece dane, 4 dane din zona Port Constanța Nord și 6 dane din zona Port Constanța Sud, având în vedere numărul de solicitări de conectare/deconectare, precum și perspectivele de dezvoltare a zonei: danele 121 și 123 – pentru nave port-container, danele 120, PL6 – Ro-Ro, dana pasageri, dana 114 – dană pentru vrachiere, danele multifuncționale 119, 44, 35, 36, precul și dana CL – pentru navele tank.
Prin realizarea acestei investiții, instalațiile existente vor fi aduse la o stare de funcționare performantă, pentru toate tipurile de nave existente, în parametri optimi, cu respectarea standardelor și a normativelor tehnice specifice referitoare la siguranța în exploatare, în condiții de eficiență energetică sporită.
Principalele beneficii care vor rezulta din realizarea acestui proiect sunt:
1. reducerea nivelului de zgomot, reducerea emisiilor dăunătoare, precum și reducerea emisiilor de dioxid de carbon în zona portuară, dar și în zona comercială aflată în imediata apropiere a portului, sunt menite să îmbunătățească sănătatea și bunăstarea locuitorilor;
2. reducerea vibrațiilor pentru condiții mai confortabile pentru pasagerii aflați la bordul navelor de croazieră și nu numai;
3. creează oportunități de afaceri pentru toate părțile implicate: reducerea costurilor de funcționare a navelor și furnizarea de servicii suplimentare în porturi;
4. cererea suplimentară de energie creează oportunități de echilibrare locală a rețelelor de electricitate;
5. conectarea navelor la resurse de energie regenerabilă, energie eoliană și energie solară permite reducerea suplimentară a emisiilor.
Proiectul a demarat oficial în data de 01.01.2023.
Perioada de implementare a proiectului este de 36 luni.
Proiectul are o valoare de 18,8 milioane euro (cu TVA) și este finanțat din fonduri europene prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) în proporție de 71,35%, diferența fiind acoperită de la bugetul de stat.
”Obiectivul principal urmărit de CN APM SA Constanța este îmbunătățirea facilităților în interiorul portului Constanța, prin dezvoltarea infrastructurii de energie electrică.
Prin finalizarea acestei investiții, se îmbunătățesc considerabil condițiile oferite de Portul Constanța în comparație cu celelalte porturi din bazinul Mării Negre, ceea ce poate duce la o creștere considerabilă a traficului de mărfuri.”, a precozat Florin Vizan, director general.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta