Societate
Zeci de școli din județul Constanța vor beneficia de granturi pentru reducerea abandonului școlar
Published
3 ani agoon
În ultima ședință de Guvern de anul trecut, care a avut loc pe data de 30 decembrie, a fost adoptată o hotărâre privind aprobarea Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), inițiată de Ministerul Educației. PNRAS este cuprins în cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată”, cu finanțare PNRR, în valoare de 543 milioane euro.
Prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar vor fi acordate granturi în valoare de maximum 200.000 euro/școală pentru cel puțin 2.500 de unități de învățământ de stat, de nivel primar si gimnazial cu prioritate de intervenție ridicată, din lista celor 3.235 de școli eligibile identificate prin utilizarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE).
În județul Constanța sunt 86 de școli care se află pe această listă. Iată care sunt acestea:
- Școala Gimnazială nr. 31 Constanța
- Școala Gimnazială nr. 14 Constanța
- Școala Gimnazială nr. 11 Constanța
- Liceul Tehnologic „Radu Prișcu” Dobromir
- Școala Gimnazială nr. 1 Rasova
- Școala Gimnazială nr. 1 Cuza Vodă
- Școala Gimnazială Spiru Haret Medgidia
- Liceul Tehnologic Crucea
- Școala Gimnazială nr. 1 Mircea Vodă
- Școala Gimnazială nr. 1 Cernavodă
- Liceul Tehnologic Independența
- Liceul Teoretic Negru Vodă
- Școala Gimnazială „Ioan Atanasiu” Lipnița
- Școala Gimnazială nr. 1 Oltina
- Liceul Teoretic Băneasa
- Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” Medgidia
- Liceul Tehnologic „Mihai Viteazul” Mihai Viteazu
- Școala Gimnazială „Ion Borcea” Agigea
- Școala Gimnazială nr. 1 Amzacea
- Liceul Tehnologic Ciobanu
- Școala Gimnazială „Mircea Dragomirescu” Medgidia
- Școala Gimnazială nr. 1 Saligny
- Școala Gimnazială nr. 1 Siliștea
- Școala Gimnazială nr. 1 Dumbrăveni
- Școala Gimnazială „Dan Spătaru” Aliman
- Școala Gimnazială nr. 1 Lumina
- Școala Gimnazială nr. 1 Mangalia
- Școala Gimnazială nr. 1 Pantelimon
- Școala Gimnazială nr. 1 Ciocârlia
- Liceul Teoretic „Mihail Kogălniceanu”
- Liceul Tehnologic „I.C. Brătianu” Nicolae Bălcescu
- Liceul „Regele Carol I” Ostrov
- Școala Gimnazială nr. 1 Tuzla
- Liceul Tehnologic „Gheorghe Duca” Constanța
- Liceul Tehnologic Poarta Albă
- Școala Gimnazială nr. 1 Seimeni
- Școala Gimnazială Ion Creangă Albești
- Liceul Tehnologic Cogealac
- Școala Gimnazială nr. 1 Comana
- Școala Gimnazială „Ion Ghica” Tortoman
- Liceul Tehnologic „Jean Dinu” Adamclisi
- Școala Gimnazială nr. 1 Castelu
- Școala Gimnazială nr. 12 B.P. Hașdeu Constanța
- Școala Gimnazială „Sfântul Andrei” Mangalia
- Școala Gimnazială nr. 10 Constanța
- Liceul Tehnologic „Nicolae Istrățoiu” Deleni
- Școala Gimnazială „Gheorghe Lazăr” Corbu
- Școala Gimnazială nr. 1 Hârșova
- Liceul Teoretic „Emil Racoviță” Techirghiol
- Școala Gimnazială „A. Ghencea” Săcele
- Școala Gimnazială nr. 1 Istria
- Școala Gimnazială nr. 40 Constanța
- Școala Gimnazială 23 August
- Școala Gimnazială nr. 1 Limanu
- Liceul Tehnologic Topraisar
- Școala Gimnazială nr. 1 Pecineaga
- Școala Gimnazială Nicolae Maraloi Saraiu
- Școala Gimnazială „Marin Voinea” Cerchezu
- Școala Gimnazială „Nichita Stănescu” Mereni
- Liceul Tehnologic „Ion Podaru” Ovidiu
- Școala Gimnazială nr. 1 Fântânele
- Școala Gimnazială nr. 1 Chirnogeni
- Școala Gimnazială „Dumitru Gavrilescu” Gârliciu
- Școala Gimnazială nr. 1 Grădina
- Școala Gimnazială nr. 1 Ion Corvin
- Școala GImnazială nr. 1 Peștera
- Școala Gimnazială „Grigore Moisil” Năvodari
- Școala Gimnazială „Emil Gârleanu” Bărăganu
- Școala Gimnazială nr. 1 Valu lui Traian
- Școala Gimnazială nr. 17 Constanța
- Liceul Tehnologic Cumpăna
- Școala Gimnazială nr. 1 Poarta Albă
- Liceul Cobadin
- Școala Gimnazială „Lucian Grigorescu” Medgidia
- Școala Gimnazială nr. 22 Constanța
- Școala Gimnazială nr. 2 Cernavodă
- Școala Gimnazială Ghindărești
- Școala Gimnazială nr. 1 Topalu
- Școala Gimnazială „Adrian V. Rădulescu” Murfatlar
- Școala Gimnazială nr. 1 Horia
- Școala Gimnazială „George Enescu” Năvodari
- Școala Gimnazială nr. 2 „Poet Ovidiu” Ovidiu
- Liceul Teoretic „Ioan Cotovu” Hârșova
- Școala Gimnazială nr. 8 Constanța
- Școala Gimnazială nr. 1 Târgușor
- Școala GImnazială „Viceamiral Ioan Murgescu” Valu lui Traian
Lista tuturor șcilor din țară școlilor o găsiți în tabelul de mai jos:
Unitățile de învățământ care vor beneficia de aceste granturi vor fi stabilite prin ordin al ministrului educației în luna ianuarie a anului 2022. Până la finalul lunii martie 2022, primele 750 de unități de învățământ vor beneficia de finanțare.
Din perspectiva obligațiilor asumate prin PNRR, prin adoptarea acestui act normativ este atins Jalonul 462, asumat prin Componenta 15 – Educație din PNRR, Reforma 3 – Reforma sistemului de învățământ obligatoriu pentru prevenirea și reducerea părăsirii timpurii a școlii, Investiția 4 – Sprijinirea unităților de învățământ cu risc ridicat de abandon școlar.
MATE este principalul instrument prin care vor fi realizate cele două obiective generale ale PNRAS: creșterea autonomiei și a capacității unităților de învățământ în utilizarea resurselor, respectiv monitorizarea elevilor în risc de abandon școlar si părăsire timpurie a școlii, precum și sprijinirea unităților de învățământ în colectarea de date relevante si realizarea planurilor de activități individualizate și formare. Mai precis, MATE reprezintă un instrument pentru avertizare privind riscul de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii, precum și pentru intervenția în vederea reducerii acestora. MATE conține atât cadrul metodologic, procedurile operaționale și un set de instrumente necesare pentru identificarea riscului, cât și un pachet de măsuri și acțiuni care vor contribui într-o manieră integrată la avertizarea timpurie și reducerea riscului, structurat pe trei componente: prevenire, intervenție și compensare a abandonului școlar. MATE se bazează pe cinci piloni: abordare multidisciplinară, colaborare, măsuri de prevenire, intervenții diferențiate pe niveluri de gravitate a situației și pregătirea cadrelor didactice.
Tipurile de activități eligibile in PNRAS sunt foarte diversificate:
- activități pedagogice și de sprijin – cursuri remediale, activități de tip școală după școală, asigurarea consilierilor si mediatorilor școlari în comunitățile roma, orientare școlară, cursuri de educație parentală, metode de predare pentru elevii cu CES, sprijin pentru concursuri școlare și orice alte activități adaptate elevilor din grupuri vulnerabile (elevi romi, elevi cu nevoi educaționale speciale, alți elevi cu risc ridicat de abandon școlar);
- activități outdoor, recreative, cercuri școlare, activități de sprijin individualizat, subvenții, activități extracurriculare, vizite de documentare, excursii, tabere, festivaluri, activități nonformale, activități culturale comunitare, sportive, susținerea unor parteneriate între școli și alte entități, sprijin pentru participare la concursuri, activități de networking școlar etc.
- achiziția de echipamente IT, software, echipamente sportive, birotică, amenajare spații de lectură, amenajarea curții școlii, abonamente internet, kituri științifice, abonamente la platforme educaționale, cheltuieli cu mentenanța.
Complementar cu granturile directe în suma totală de 500 milioane euro, PNRAS prevede suma de 43 milioane euro pentru formarea a 45.000 de angajați din învățământul preuniversitar. Formarea implică metode și tehnici de reducere a abandonului școlar, identificarea nevoilor și abilităților elevilor, abordări didactice centrate pe elev, competențe interculturale și evaluare formativă. Cele 7 module de formare disponibile sunt: utilizarea modulului MATE, programe remediale, comunități de practică, învățarea fără limite, observare la clasă, coaching pentru diriginți și leadership pentru directori.
Comentarii pe Facebook
Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!