Pe 6 iunie 2018, la Parlamentul European a avut loc, în premieră, Ziua Portului Constanța – Danube Transport Day, un eveniment organizat de C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța împreună cu Pro Danube International, cu sprijinul europarlamentarilor Claudia Țapardel, Ramona Mănescu și Dan Nica.
Tema manifestării a fost „Portul Constanța – hub multimodal pentru dezvoltarea regională și partener strategic al porturilor de pe Dunăre“ și a avut ca obiectiv sensibilizarea reprezentanților instituțiilor europene cu privire la potențialul economic al Dunării și al Portului Constanța, rolul crucial pe care îl joacă acestea în creșterea eficienței sistemului european de transport, prin încurajarea dezvoltării comerțului intercomunitar și a legăturii cu piețele din Asia.
Desfășurată în prezența ministrului Transporturilor, Lucian Șova, Ziua Portului Constanța la Parlamentul European a reunit europarlamentari, factori de decizie din Comisia Europeană, din DG Move, reprezentanți ai operatorilor portuari și ai Pro Danube Internațional. Au mai fost prezenți oficiali din Ministerul Transporturilor, primarul municipiului Constanța, Decebal Făgădău, președintele Constanța Port Business Association, Viorel Panait, directorul general adjunct al DG Move, Maja Bakran Marcich.
A fost evidențiat rolul Portului Constanța și al Dunării pentru economia europeană, alternativele eficiente pe care le oferă transportul pe Dunăre.
Ana Claudia Țapardel a declarat în deschiderea evenimentului că Portul Constanța este, fără îndoială, unul dintre cele mai mai importante centre de distribuție a mărfurilor, poarta de intrare dinspre Orient și, în parteneriat cu Comisia Europeană, putem face din cel mai mare port românesc o poveste europeană de succes.
Europarlamentarul, alături de alți reprezentanți ai României în Parlamentul European, a sprijinit inițiativele Portului Constanța și ale operatorilor portuari legate de îmbunătățirea condițiilor de navigabilitate pe Dunăre și necesitatea dragajului pe sectorul bulgar.
„Inițiativa a avut succes, iar la începutul acestei luni partenerii bulgari au început lucrările de dragaj”, a precizat Ana Claudia Țapardel.
Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a evidențiat importanța majoră a Portului Constanța în creșterea eficienței sistemului european de transport și următorii pași care vor fi făcuți pentru dezvoltarea sectorului românesc al Dunării, un factor important al transportului intermodal.
Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al CN APM SA, a evidențiat rolul Portului Constanța ca poartă de est a Europei, punctând importanța Dunării pentru Portul Constanța, precum și efectul pe care îl are fluviul în dezvoltarea economică regională.
“Din cele 60 milioane tone de mărfuri operate anul trecut în Portul Constanța, 13 milioane tone au tranzitat Dunărea. Cantitatea ar putea atinge 20 milioane tone în condiții mai bune de navigabilitate, dacă am folosi la adevăratul potențial această <autostradă pe apă>. În ciuda tuturor blocajelor de pe Dunăre, cauzate în principal de lipsa lucrărilor de dragaj pe sectorul bulgăresc, Portul Constanța rămâne hub intermodal de transport în regiune. Investițiile private din ultimii ani au fost concentrate pe noi spații de depozitare a cerealelor, dar nu numai, iar pentru următorii 5 ani sunt deja anunțate investiții private de peste 200 milioane euro. Acestea se adaugă investițiilor pe care CN Administrația Porturilor Maritime le are în derulare, atât din fonduri europene cât și din fonduri proprii, concentrate în special pe dezvoltarea infrastructurii navale”, a declarat Nicolae Dan Tivilichi.
Viorel Panait, președintele Constanța Port Business Association, a prezentat cele mai noi și importante investiții private, precum și oportunitățile pe care le oferă Portul Constanța, dar și modul în care autoritățile europene ar putea sprijini eforturile companiilor private.
Manfred Seitz, secretar general al Pro Danube International, a evidențiat rolul pe care îl are Portul Constanța ca partener strategic pentru rețeaua de porturi dunărene.
Ideea generală susținută de cei prezenți s-a referit la faptul că Portul Constanța este legătura optimă între Europa și Asia, iar Dunărea trebuie folosită la adevăratul său potențial, cu costuri reduse de transport. Dunărea reprezintă atât un punct de intrare în inima Europei, cât și un punct de referință de-a lungul mai multor axe strategice, iar afectându-i-se navigabilitatea determină consecințe grave asupra întregului sistem de transport european.
Memorandum între Portul Constanța și Portul Anaklia (Georgia)
În cadrul acestui eveniment s-a semnat un Memorandum între porturile Constanța și Anaklia (Georgia). Documentul descrie cadrul în care cele două porturi vor colabora pentru dezvoltarea traficului de mărfuri, prin revitalizarea conexiunilor directe între România și Georgia.
România și Georgia reprezintă o punte între Europa și Asia, prin intermediul Mării Negre, iar explorarea întregului potențial de cooperare între Portul Constanța și porturile georgiene reprezintă una dintre prioritățile CN APM SA Constanța, care a determinat noua strategie de promovare a Portului Constanța.
Noul port Anaklia, un proiect regional de anvergură, va avea o poziționare strategică menită să atragă trafic suplimentar de mărfuri în regiunea Caucazului și a Asiei Centrale, contribuind la restaurarea vechiului Drum al Mătăsii. Având în vedere adâncimile de până la 16 metri de care va dispune, Portul Anaklia va așeza Georgia pe rutele serviciilor directe ale navelor portcontainer.